ضمنا آقای آریای عزیز
فرمایش شما(اگر كسي خود را شناخت خدا را مي شناسد. اينجا منظور اين نيست كه انسان موفق به شناخت خود خواهد شد، بلكه به بيان ديگرميفرمايد كه هرگز انسان موفق نمي شود خود را بشناسد،بهمين دليل هرگز خدا را هم نخواهد شناخت) این تفسیر شما غلط است زیرا معنای حدیث این می شود
من عرف نفسه فقد عرف ربه یعنی هر کس خود رابشناسد محققا خدای خود را شناخته است فاء در اصطلاح نحویین فاء نتیجه و قد یعنی قد تحقیقیه
اما همانطور که به عرضتان رساندم شناخت و معرفت هست اما نسبی نسبت به دیگران درج بندی دارد هر کس به اندازه معرفت خودش خدای خودش را می شناسد
بدرود